Uutuuttaan kiiltävät pinnat, uudet kodinkoneet, esteettömyys eikä huolta remontoinnista; on monta hyvää syytä valita uudiskohde! Uudiskohteen ostaminen on vaivaton tie uuteen kotiin, mutta on muutamia uudiskohteiden kauppaan liittyviä termejä, joiden merkitys on tärkeää tuntea.
Mitä esimerkiksi tarkoittaa ennakkomarkkinointi, tai RS-kohde? Kerromme tässä ja seuraavissa blogikirjoituksissa tarkemmin uudiskohteen kauppaan liittyvistä tekijöistä.
Ennakkomarkkinointi
Ostopäätöksen tekohetkellä uudiskohde voi olla vielä ennakkomarkkinoinnissa, rakenteilla tai täysin muuttovalmis.
Kun asunto on ennakkomarkkinoinnissa, siitä ei ole vielä tehty rakentamispäätöstä, vaan rakennuttaja vasta kartoittaa kohteen mahdollista kiinnostavuutta. Rakennuttaja päättää kohteen rakentamisen aloittamisesta lopullisesti ennakkomarkkinoinnin onnistumisen eli asuntojen kysynnän perusteella.
Ennakkomarkkinoinnissa olevan asunnon voi varata itselleen maksamalla varausmaksun. Tässä vaiheessa monet kohteesta saatavilla olevat tiedot ovat alustavia, eikä varaus ole vielä sitova. Varaaja saa varausmaksun takaisin peruessaan varauksen, tai jos rakentaminen peruuntuu. Jos kohteen rakentaminen toteutuu, lasketaan varausmaksu osaksi lopullista kauppahintaa.